пʼятниця, 18 липня 2014 р.

"Интелигентна сградата". Тенденции и решения. Структурна схема и настаняване оборудване

"умни къща" чрез обединението и изграждане на единна среда за обмен на данни позволява намаляване на оперативните разходи, подобряване на надеждността на функциониране на инженерни системи на сградата, намаляване на количеството на използвания хардуер...

Основната трудност при проектирането на "интелигентна сграда" е в об'единение на отделните подсистеми на различни производители в управляван комплекс. Чрез интегриране на информация от експлоатирани подсистеми - контрол на климата, сот, пожароизвестяване, видеонаблюдение и контрол на достъпа, системи за водоснабдяване, захранване, осветление и други подобни - от'появява възможност своевременно да се вземат правилни решения и да извършва необходимите действия, брокери'свързани с експлоатацията на сградата.

Комплекс за автоматизация, изпращането и сигурност за'обект нежилого дестинация "кулата" (по-нататък "комплекс") е предназначен за управление и контрол на работата на оборудването основни инженерни системи, организация автоматизирано отчитане на енергия, поддържане на архив на технологични процеси, за инженерни системи и действията на обслужващия персонал. Комплексът ви дава възможност чрез непрекъснат мониторинг на параметрите на оборудването и осигуряване на оперативно взаимодействие на всички услуги на експлоатацията намаляване на оперативните разходи, подобряване на надеждността и сигурността на функционирането на основните инженерни системи, намаляване на количеството на използвания хардуер за сметка на обединението и изграждане на единна среда за обмен на данни системи за контрол и управление.

Структурна схема на системата

Я изграждат въз основа на техническото задание. Схемата съдържа информация за състава на оборудване (контролери, сензори и изпълнителни устройства) и начини на връзка (номер на серийния порт, адрес и т.н.), използвани в об'обект.

За всяко устройство трябва да бъде зададен уникален (в рамките на същия тип устройства) пощенски код. Този индекс в бъдеще ще представлява устройство в обща конфигурация. За изпълнителни устройства номер на индекса трябва да бъдат координирани (еднакви) с ім'ями на схема за настаняване на изпълнителния оборудване.




Фигура. 1. Структурна схема на системата за управление на сградата *


Да разгледаме като пример структурната схема на комплекса (фиг. 1). Разпределени на три основни системи: интегрирана система за автоматизация, интегрирана система за диспечерска система, интегрирана система за сигурност. Те об'обединени от единно управление (фиг. 2).

Основното оборудване на системата за управление е разположено в 19-инчов шкаф RACK и включва: сървър за управление с монитор и източник на непрекъсваемо захранване (UPS), мрежов комутатор (СК) и мултиплексор-удължител RS232 \ RS485 (МПР).




Фигура. 2. Структурна схема на централната оборудване на системата за управление на сградата *




Фигура. 3. Структурна схема на интегрирана система за автоматизация *

Автоматизирано работно място (на РЪКА) на диспечера е една работна станция със специализиран софтуер за управление и мониторинг на инженерни системи за поддържане на живота. РЪЦЕТЕ се помещава в специално закрито пультовой и оборудуется две монитори. Зв'язки между РАМОТО и управление на сървъра се осъществява чрез мрежа с протокола TCP / IP.

Интегрирана система за автоматизация (фиг. 3) предлага: автоматизирано управление на осветление, система за водоснабдяване и други управляеми электронагрузки, включително система за електрическо захранване. Команда за включване-изключване на осветление, подаване-изключване на вода и електричество могат да се запишат според планираният график (с помощта на вградената функция за астрономически часа), по информация на контролните сензори, информация за наличието на хора в помещенията (с помощта на сот), при необходимост - с централния пост. Мрежата зв'връзка между системата за управление и контролерите на системата за автоматизация е RS485.

Интегрирана система за планиране (фиг. 4) осигурява наблюдение и управление на системи за вентилация, климатизация, топлоснабдяване, асансьорите и други инженерни съоръжения, има собствени интерфейси и протоколи за управление.

В състава на интегрирана система за сигурност (фиг. 5) включва система за видео наблюдение, контрол на достъпа и сот, пожароизвестяване. Система за сигурност работи на собствения си сървър (сървър ИСБ). До сървъра ИСБ свързани контролери, сот, пожароизвестяване (КОПС) и контролери, системи за управление и контрол на достъпа (КСКД). Мрежата зв'връзка между сървъра ИСБ и контролери също има RS485. Директно до администраторите се свързват сензори и изпълнителни устройства на сот, пожароизвестяване, четци и брави, системи за контрол на достъпа.

За видео наблюдение в близост до жилищно дома територия се използват 24 видеокамери улицата инсталация. Камера се свързват към видеосерверу, на който се извършва обработка и архивиране на безработица в страната. За управление и контрол на безопасността се използва автоматизирано работно място на интегрирана система за сигурност (РАМО ИСБ), което представлява работна станция със специален софтуер. РЪЦЕТЕ на ИСБ оборудуется две монитори. Зв'връзка между системата за управление, в РЪЦЕТЕ на ИСБ, сървър ИСБ, видеосервером се извършва по протокол TCP / IP.

Комплексът може да бъде проектирани, монтирани и пуснати в експлоатация на етапи, като се започне от минимално необходимия набор от средства, което осигурява експлоатацията на сградите в съвременните условия последвано от сложността на задачите.




Фигура. 4. Структурна схема на интегрирана система за планиране *


Планове за'обект

Обикновено на преден план об'обект - строителни етажни планове на хартиен или електронен носител. Хартиени планове трябва да се прехвърля в електронен вид. Планове по електронен път, се приспособяват за създаване на схеми за разполагане на оборудването. За работа с електронни планове пусконаладчік трябва да бъде снабден с подходящ софтуер (ПО). На практика се препоръчва да се използва като ОТ Microsoft Visio или AutoCAD.

Настаняване на изпълнителния оборудване

На базата На етажни планове се създават схеми за поставяне на изпълнителния оборудване по подсистеми. На тях трябва да бъде посочено местоположението на изпълнителния оборудване (зона на местоположението на сензори, осветление, климатизация, видеонаблюдение). Именуване на оборудване се случва по следното правило: <абревиатура на вида на оборудването> <номер на устройството съд>. Например, ТК1 - тв помещение № 1, ЗС2 - Зоната на светлината № 2, Сч1 - четец № 1.

Свързване на оборудване

Наличието на структурната схема и схема за разполагане на оборудването, както и ръководство за експлоатация на съоръжения, се изготвя схема на свързване на оборудването. В нея се поставя информация за конкретни начини за свързване на оборудването, необходима на етап монтаж.

Когато се използва стандартен кабел трябва да посочи вида му (пряко или нула. модем за RS232/RS485) и вида рози'обеми. Ако се използва индивидуалният распайка, тогава трябва да се посочи номера на използваните контакти и тяхното определяне. Имена на устройства обов'задължително трябва да отговарят на посоченото в структурната схема.

Пример: за пожарникар на датчиците, свързани към контролера, трябва да бъдат споменати номер струйка контролер. Препоръчително е името на клеми, към които се свързва изпълнителното обзавеждане, във формата, приета в документацията с администраторите. Така, платки за видео заснемане, номерацията на входовете се извършва от нулата.

Икономическа целесъобразност въвеждане на системи за интегрирано управление на сгради

Инвеститор, разглеждане на предложение за въоръжаване возводимого изграждане на преносни системи ", надхвърлящи необходимото", си задава въпроса: защо това е необходимо?

Въпроси прилагане на системи за автоматизация се основава на способността на дружеството-интегратор направи внимателно, като се вземат предвид спецификата на конкретния об'обект, технико-икономическа обосновка. Изключение правят случаи, когато един инвеститор иска да е просто "на ниво". Но такива вече е трудно да се намери.

Напротив, в следствие на значителен спад на приходите от продажбите на много от големите участници на пазара на жилищни имоти по всякакъв начин намаляват разходите, така че да обясни защо трябва на сградата "добавяне на малко ум", наистина не е лесно.

На пазара на недвижими имоти ситуацията е различна. Търсенето на офис площи не намалява. Ниво са определени в такива домове системи за поддържане на живота, автоматизация и сигурност, бавно, но постоянно расте.

Отделно може да се разпредели на об'обекти на недвижими имоти, инвеститори, строителни предприемачи или потребители на строителството, които са от чужди компании или компании с дялове на чуждестранни капитали. За такива за'обекти на ниво идеен проект се произвеждат с изчисления за всички подсистеми и са приемливи технически решения. Благодарение на интегриран подход в началния етап на проектиране на интегрирана система за управление на сгради (Building Management System - BMS) успяват да избегнат много проблеми в координиране на работата на оборудване от различни производители.

Основните критерии, които се прилагат за оценка на решения за оборудване на сградата на системата за управление:

  • преднамереност решения, го комплексността, гъвкавост и мащабируемост;
  • общата цена на притежание (Total Cost of Ownership - TCO), включваща в себе си първоначалните разходи за проектиране, закупуване и инсталиране на системата, също така разходите за поддръжка на системата за управление на сградата;
  • икономическият ефект от прилагането на системата за управление на сградата.

Делът на първичния на разходите в общата цена на притежание зависи на първо място от период на държане, който се взема индивидуално за всеки об'обект на недвижими имоти. По различни изчисления, при план за притежание на 50 години, делът на първоначалните разходи на системата не надвишава 5%. При този начин на оптимално решение, все още никой в света не намерих.




Фигура. 5. Структурна схема на интегрираната система за сигурност *


Ключов критерий при избора на технически решения за оборудване на сградата на система за управление определено ще е икономическият ефект.

Подсистема за поддържане на живота и за изчисляване на спестяванията ресурси (пестене на енергия в системата за осветление)

В подсистема за поддържане на живота влиза най-голям набор от функции:

  • управление на осветлението, рол-капаци, щори, жалюзями, електромагнитни клапани и други релейными товари;
  • управление на променливи товари: сервоприводами, амортисьори, отпред на автомобила с регулируема относителен отвор, балластами флуоресценция осветление и други, които приемат аналогови сигнали за управление, като 0-10, 4-20 mA;
  • контрол на сухи контакти, бутони, сензори и други устройства, сигнализация положение на състоянието включено / изключено;
  • контрол на аналогови сензори и устройства:
    • температура;
    • влажност на въздуха;
    • налягане;
    • ниво;
    • осветление;
    • силата и посоката на вятъра;
    • газ и неговата концентрация;
    • изпускащ.
  • честота вводы / изводи за контрол степени на въртене на вентилатори, сензори за вятър или други подобни.

Тази функционалност формира състава на системи за поддържане на живота:

  • контролерите за вход / изход на различни сигнали;
  • димери и релета;
  • контролери на програмируема логика;
  • сензори;
  • изпълнителни устройства.

Система за поддържане на живота зобов'възли имат режими на работа на батерията, критично за такива задачи като управление на котела, вентилация, осветление. При това трябва да бъдат интерфейси за интеграция с други системи.

Управление на осветлението

Дефинират с терминологията. Димери - устройство, плавно регулиране ниво на осветление в зоните за осветление. Зона осветление - отделна светлинна натоварване или група тела. Ел. реле е устройство, което променя нивото на светлина в зони осветление в режим включено / изключено.

Подсистемата позволява да се създаде сценарий за осветление, пестене на ресурса и потреблението на светлинни устройства. При интеграция с цялостната система може да участва в сценарии или директно да приема команди от интерфейса за управление на други системи или от клавиатури слаботочных ключове на системата за поддържане на живота.


Изчисление на икономията на електроенергия в системата за осветление

1. Да речем, за осветление на зоната на популяризирането на етажа на сградата нужда от 5 кВт / ч (мрежа 220v). 2. Има затворени технически зони, в които осветлението е необходимо само по време на работа на персонала в тези зони. За тяхното осветление се изисква 1 кВт / ч, време на работа на персонала в денонощието - 1:00; вероятността от изоставяне включено осветление, след работа 10% (т.е. 9 дни светлината ще бъде включен 1:00 часа, 1 ден, светлината ще бъде включен 24 часа).

В такъв случай спестявания се осъществява чрез:

  1. діммірованію светлина (ден [8:00] ниво на осветеност трябва да е 50% от пълната стойност, благодарение на естествената светлина, сутрин / вечер [8:00] - 75%, нощ - 100% [8:00] съответно). На първо място се използва годишен календар на изгрев / залез на слънцето, на място е възможно поставянето на сензори за осветеност;
  2. временно увеличаване на яркостта на осветяване на датчикам движение (с сот, пожароизвестяване) или детектору движение на цифрова система за видео наблюдение в случай на поява в определена зона на човека.

Ще направим изчисления:

  1. Разход на електроенергия, без спестяване на енергия: 5 kw х 24 часа = 120 кВт / ден. ; С энергосбережением: 5 кВт х 8 часа х 0, 5 + 5 кВт х 8 часа х 0, 75 + 5 кВт х 8 часа х 1 = 20 + 30 + 40 = 90 кВт / ден.
  2. Без спестяване на енергия: (1 кВт * 1 ч * 9 + 1 кВт * 24 ч * 1) / 10 = 3, 3 кВт / ден. ; С энергосбережением: 1 кВт / ден.


Михаил НИКОЛОВ
изпълнителен директор ООД "Специални решения и системи"

Източник: Строителна техника

Източник: www. еremont. bg

Немає коментарів:

Дописати коментар

Яндекс.Метрика