Определяне на системата за планиране и управление на сгради, принцип на изграждане на системата и нейните функции. Управление на инженерни системи. Избор на среда за пренос на данни. Икономическият ефект
Съвременните строителни технологии предполагат наличието на голям брой инженерство и информационни системи в строителството на домове. Растат изискванията на потребителите към качеството на офиси. Максималният комфорт и лекота на работа при съкращаване на разходи могат да бъдат осигурени само благодарение на интегриран подход за изграждане на инженерни системи, максимално възможна за автоматизация, поддръжка на процеса и об'обединяване на отделните елементи в единна система за мониторинг и управление.
На Задачи, поставени пред разработчиците
В началото на 2002 г. компания "Телеком-Монтаж" един от клиентите е натоварен със задачата - да се създаде пълна инженерна инфраструктура на новата административна сграда с обща площ от около 8000 м2 в голям провинциален център Вологда. Формулировалась задача: необходимо е да се изгради модерна сграда в града.
Беше предложено няколко варианта на изпълнение на проекта, отличавшихся един от друг не само цена, но и предлаганите нива на решения - от подбор не са брокери'вязаного помежду си оборудване преди единен комплекс инженерни системи.
В първия случай системата за сигурност са били построени на елементи от различни производители:
- система за пожароизвестяване (базировалась на оборудване ESMI с прилагането на сензори от различни производители);
- крадец алармена система (базировалась на оборудване Vista 501);
- система за контрол на достъпа Cotag (98 помещения).
При това управление на вентилация, лифтовым оборудване, топлинна точка трябва да се извършва с помощта на системи, запроектированных по-рано главен проектант на сградата.
Най-скъп вариант е предвидено създаване на комплекс от специални инженерни системи (КСІС) "интелигентни" сгради. В този случай системата за сигурност са били помолени да се изгради изцяло на оборудване на фирмите Сименс и управление на инженерните системи на сградата, предлагани извърши на базата на контролери Lexel с теглене на информация с помощта на SCADA-система Genesis32 фирма Iconics.
Подготовката на проекта е
Началото на проекта, предшествано от разработването на техническото задание, най-пълно отразява нуждите и желанията на клиента, принадлежала главно за сигурност на помещенията и удобство при използването на предлаганите системи.
Една от най-трудните е предизвикателство да се включат в състава на діспетчерізіруемих и контролирани системи за оборудване, запроектированное и вече смонтированное подрядной строителната организация на клиента, защото управлението им е била осъществена на ниво 60-те години на миналия век. Това обзавеждане се състои от следните подсистеми:
- подсистема приточно-смукателна вентилация и отстраняване дим;
- подсистема воден (спринклерного) гасене на пожари;
- подсистема " водоснабдяване и канализация;
- топлинен елемент.
В резултат на работата се превърна в проект за изграждане на комплекс от специални инженерни системи на сгради включва в себе си следните основни звена:
- система за захранване (включително непрекъсваеми токозахранващи устройства);
- структурна кабелна система;
- локална мрежа;
- система за телефонна връзка'язку;
- интегрирана система за сигурност за'обект;
- система за информиране;
- система обща климатизация;
- система за кондициониране на технологични помещения;
- система за изпращане и управление.
Всички запроектированные система за'обединени в единен софтуер и хардуерна система, която реагира като на последния (софтуер), така и на долния (хардуер) ниво.
Избор на протокол за системи за автоматизация на сгради
Система за изпращане и управление на сградата (фиг. 1), предназначени за повишаване на надеждността и ефективността на работата на инженеринг на системи за сметка на тяхната обща и последователна работа, като своевременно информиране на персонала за параметрите на системите и възникващите в тях неизправност, управление на инженерните системи.
Като протокол за системи за автоматизация на сгради е избран открит на стандарта LonWorks с прилагането на свободно програмируеми контролери NetLon MB-2 (фиг. 2) производството на Lexel, об'обединени в мрежата, има свободна топология. Сегменти на мрежата за'се свързват помежду си с високоскоростни магистральными гуми през роутеры LPR-12 компании Echelon. Устройства, които не поддържат протокол LonWorks, включени в системата, използвайки межсистемных портали протокольного ниво.
Общ стандарт на LonWorks е отворен протокол, което позволява:
- изберете обзавеждане на различни производители, поставените условия и съотношението цена-качество;
- осигуряване на интеграция с други подсистеми на сградата;
- безболезнено за разширяване или промяна на системата в бъдеще.
Контролери LonWorks осигуряват приемане и декодиране на информация от датчици, издаване на управляващите въздействия на органи за управление, както и организира взаимодействието между себе си и системи за управление. Контролери са поставени на места за събиране на данни и за'се свързват в мрежа със специален кабел. Към същата мрежа се свързва работно място диспечера със средства за изобразяване и въвеждане на информация.
Всъщност системата за планиране и управление е в основата на "интелигентни сгради", тъй като осигурява взаимодействието на всички тези подсистеми.
Принцип на изграждане и функции на системата за управление
Управляващата система е изградена на централно-разпределени на принципа, който е в об'единение на сензори и органи за управление на най-ниско йерархична ниво на системата в подмрежата, контролирани с помощта на устройства на по-високо ниво - програмируеми управляващите контролери на стандарта LonWorks.
В резултат на изпълнението на проекта е един диспечерския пулт служба за работа, което ви позволява да следите параметрите на системите в реално време и управление на системи с работното място на диспечера.
В системата се реализира системи за управление:
- приточно-смукателна вентилация и отстраняване дим;
- климатик;
- захранване на сградата;
- электроосвещения;
- водоснабдяване и канализация;
- топлинна точка;
- асансьори и др
Управление на система за вентилация
Система за управление на приточно-смукателна вентилация е възможно дистанционно автоматично и ръчно включване / изключване на приточных вентсистем в зависимост от температурата на околния въздух, времето на деня, включване / изключване на электронагревателей в зависимост от температурата на атмосферния въздух, контрол на температурата подавана на въздуха, с неговите разпоредби, контрол на количеството подавана на въздуха, с възможност за регулиране, контрол на работата на вентилаторите, калориферов, електрически двигатели, контрол на разпоредбите на заслонок и да ги управлява.
За получаване на информация за състоянието на устройства, налягане, температура, влажност и т.н., се използват сензори за производство на дружествата Honeywell (като например датчици за температурата на въздуха T7411A1019 и потопяеми датчици T7413A1041).
Система за Управление на климатик
Климатична Система проектировалась и е предоставена подрядной организация на клиента. При проектирането използва централно интелигентна оборудване за климатизация VRV (Daikin), положителен опит на експлоатация, който е при клиента. Диспетчеризация оборудване изпълнена с прилагането на контролери на Siemens, поддържащи протокол LonWorks, което позволява изграждане на единна система за управление и наблюдение на хардуера.
Мониторинг и управление на климатична система се извършва с отделен comp'ютера, че се намира на работното място manager. На посочения comp'ютер също е включено в общата система на диспечерска система и всички данни от други системи могат да бъдат показани на него, както и данни, система за инсталация - на други comp'машини контролната зала.
Се осъществява контрол на работата на външни и вътрешни блокове система за климатизация (работа на вентилатори, компресори, както и филтри, състояние, в което се определя с помощта на ограничаване на доставчик на оборудване, алгоритми, с помощта на контролери Echelon се преобразува в сигнали гуми LON и предава на централното оборудване), контрол и настройка на температурата в помещенията, контрол на течове на вода.
С помощта на SCADA-система и изпратени от доставчика на алгоритми, реализирани "система за напомняния за необходимостта от извършване на рутинна поддръжка, смяна на филтри, а също и регистър на спешни съобщения.
За поддържане на необходимите параметри на микроклимата в помещението на сървъра и агрегати за непрекъснато захранване (UPS), в съответствие с техническото задание, инсталирана и отделна система за кондициониране за премахване на топлинни излишък оборудване. В съответствие с изискванията, предвидени 100-процентното съкращение система за климатизация на сървърни помещения UPS. Система за точност климатик проектировалась подизпълнители на фирма "Телеком-Монтаж" - фирма "Хоссер", г. Санкт-Петербург.
Система за наблюдение на точност на климатик се осъществява както с място на работа диспечер, така и с comp'компютри на клиентите, тъй като от микроклимата сървърни помещения зависи не само работата на системите на сградата, но и в рамките на бизнес процесите на клиента. В този случай с помощта на контролери C-1002, С-7000 фирма Stulz се контролира не само състоянието на външните и вътрешни блокове, но и температурата с точност до 1 °с)и относителната влажност на въздуха в помещенията. Посочените контролери позволяват да се интегрират прецизна климатици в мрежа LonWorks и, с изключение на температура и влажност на въздуха, прехвърли на диспечерския пулт на сигнал за аварийно спиране на климатици, контролира изопачени фази за да се извърши спиране и стартиране на хладилни машини. В случай на липса на вода в приточном процес на подготовка на поста мениджър веднага се сервира смущаващ сигнал с индикация на неизправност, както и при наличие на течове от вътрешните блокове на климатици или тръбопроводи, незабавно изключване подаването на вода и се случва да я авариен сливи от вътрешни блокове в една обща система на канализацията. При това съобщение за инцидент идва не само за поста на мениджър и мобилен телефон системен администратор на електронното съобщение се изпраща и в обслужване на клиенти на компанията - доставчик на оборудване.
Управление на електричество
Управление на електричество и осветление на сградата (фиг. 4) се извършва в автоматичен режим, но дежурният диспечер може във всеки момент да се намеси в работата на системи и извършване на необходимите действия от работното си място. При диспечера има възможност:
- контрол на състоянието на въвеждащи и групови защитни машини вводно-разпределителни устройства и етажни разпределителни табла с помощта на блок-контакти на състоянието на машини за защита на Z-NHK компания за производство на Moeller;
- провеждане на изключване и включване на групи от потребители с помощта на отдалечени устройства Moeller;
- извършва смяна на СЖП;
- контрол на напрежението и тока на всички части от мрежата захранване от входа на къщата до стаята разпределителни табла (фиг. 5).
За най-отговорни потребители енергийната мрежа, които включват сървърни помещения, смяна на възли, диспечиране, пост за охрана и редица други помещения, с помощта на блок-контакти на състоянието се реализира контрол на състоянието на машини за защита, които да отговарят директно за захранване на данни на потребителите.
Външно осветление на сгради се включва и изключва автоматично в зависимост от нивото на осветеност. Осветление на коридори, коридори, зони за отдих (с изключение на дежурен осветление) също се включва в зависимост от нивото на осветеност и в съответствие с определен график. Диспечера на насилствено може да включват и изключват осветлението в предварително определени зони с едно щракване на мишката на електронен план на сградата в SCADA-система. Също така в условия на лоша осветеност светлина се включва и автоматично в зоната на присъствие на хора с помощта на екип от инфрачервени сензори за присъствие. За удобство на работа на службите за сигурност на система за управление на осветление взаимодейства с блок "патрулиране" система за сигурност об'обект. При тази светлина, автоматично се включва / изключва по маршрута на следващ патрул, в съответствие с графика на движение в об'обект.
Осветление стълбищни клетки нормално се извършва само дежурно осветление. При поява на хора при съпровождане по стълби светлина се включва по маршрута на последователност от интервал, необходим за преминаване на разстоянието. При първичния програмирането на този интервал е настроена в рамките на една минута, но след пробна експлоатация по желание на клиента е намалена до 20 на педя. Естествено, в случай на използване на стълбищни маршове за вноса / изнасяне на оборудване, при извършване на работата или в случай на евакуация осветление стълбищни клетки лесно се включва в неговата цялост.
Управление на системи за отопление и водоснабдяване
Система за отопление и горещо водоснабдяване са контролирани от работното място на диспечера. Система В реално време контролира температурата на права и обратна вода (потопяеми сонди Honeywell T7413A1041), налягане (Honeywell SN-6-355-L), носи включване и изключване на циркулационни и смесительных помпи, а също така ви позволява да регулирате температурата в помещенията с помощта на автоматични термостати.
Система за диспечерска система за отопление и топла вода взаимодейства с централизирана климатична система. Така, в случай на едновременно включване в закрито система за климатизация с температура, определена по-ниска от температурата на термостата, система за отопление, се извършва автоматично регулиране на температурата на радиаторите отоплителните системи, в съответствие със специално определен алгоритъм.
Управлението на асансьорите
Функции за контрол и управление на асансьора на об'съоръжението в момента се реализира не напълно - това е задачата на третия етап на проекта.
Но трябва да се отбележи, че в проекта са заложени възможности за контрол на състоянието на врати на асансьорите и лифтови мините (отворен / затворен или средно положение), контрол на позицията на лифтова кабина (етаж, посоката на движение), за управление на асансьора от поста на мениджър или защита, в случай на наличие в асансьора на нападателя ( блокиране на движението на асансьора и за отваряне на врати, принудително спиране на асансьора на определен етаж и други )
Система за телефонна връзка'язку
Система за телефонна връзка'язку напълно интегрирани в цялостната информационна система на сградата. Реализирана на базата на съвременни технологии, телефонна ЦЕНТРАЛА Alcatel отговаря на всички изисквания, пред'са в модерни цифрови PABX, като осигурява:
- възможност за поетапно изграждане на вътрешния регистрационен номер на капацитета;
- надеждност, благодарение на системи за самодиагностика, диагностика, самолечение, гръб (като захранване, така и на функционалността), дистанционно обслужване;
- едновременно прехвърляне на всички видове информация (говор, видео, данни и други подобни ), с помощта на технологията на цифровата комутация с временно разделяне на каналите;
- система за таксуване на услуги за вътрешни абонати;
- ефективна система за сигурност с помощта на системи за разделяне на достъп до функционалността на станция, проследяване на злонамерени повиквания, регистрация на опити за неоторизиран достъп и разкриване на злосторниците;
- връзка към различни видове външни'єднувальних линии и стыковку с PABX на други производители;
- подкрепа за езикови телеконферентна (едновременно зв'язку с група от хора);
- възможност за централизирано наблюдение, управление и сервизни.
За осигуряване на работата на административно-стопански услуги и услуги за сигурност в сградата и прилежащата територия са разположени повече от 40 DECT базови станции.
Интегрирана система за сигурност
В състава на интегрирана система за сигурност за'обект включва система за сот и пожароизвестителни аларми, видеонаблюдение, контрол на достъпа и управление (фиг. 6), газово гасене на пожари и сигнали за пожар. Интегрирана система за сигурност предвижда:
- централизирано управление на всички системи както за единия, така и със специализирани дистанционни управления;
- мониторинг на състоянието на системите в реално време;
- денонощен контрол за ситуацията в сградата и на подстъпите към него;
- поддържане на протоколи за събития системи с образуването на доклади по заявка;
- автоматично уведомяване на служителите по сигурността за нестандартни ситуации, като с помощта на звуков сигнал и експониране на места за задействане на системи на екрана под формата на фрагмента план на сградата и картина от камери, разположени в този участък, така и с помощта изпращан канали учредительной и клетъчни мрежи'язку SMS-съобщения;
- управление на инженерните системи на сградата в случай на пожар и др.
Специални модули:
- контрол на достъп в помещенията, съгласно установен график;
- достъпът на посетители до определени помещения само в присъствието на упълномощен персонал;
- издаване на еднократни пропуски на посетителите с блокиране на повторно преминаване;
- определянето на маршрута патрулиране на сгради и прилежаща територия с проследяване на движението на патрул, с помощта на
- системи за контрол на достъпа, видеонаблюдение, алармени системи и диспечерска система.
Среда за пренос на данни
Естествено, че при такова насищане на сградата на информационни системи за предаване на данни е невъзможна без качествена среда за пренос на данни. Е избран структурна кабелна система (СКС), което позволява на зв'обвързване между устройствата, които се намират във всяка точка на сградата и извън него. Кабелна система е изградена на компания оборудване Nexans с уреждането на смяна възли (фиг. 7) по всички етажи на административната сграда. Помещенията, в които са разположени етажни комутационни възли, също така се използват за поставяне на системи, оборудване за LAN, сигурност, изпращане и др СКС наброява повече от 1200 порта за свързване на оборудване за крайни потребители и около 170 порта за свързване на технологичното оборудване. За подобряване на надеждността на системата и най-отговорни излишни канали за пренос на данни.
Локална мрежа е изградена на оборудване Cisco, тъй като тя най-пълно отговаря на изискванията на клиентите за скоростта на предаване на данни и тяхната защита, а също така позволява да се организира специализирани виртуални мрежи за различни технологични подсистеми на сградата. За подобряване на цялостната надеждност на LAN активни устройства, осигуряващи работа на системи за сигурност и диспечерска система, обезпечени на 100 процента излишни.
Икономическият ефект
Прилагането на съвременните технологии, позволява на клиента да спестят до 32% от електроенергията и до 16% вода и топлина, а също и намаляване на разходите за поддръжка на услугата експлоатация на сградата.
Икономии на енергия се постига чрез включване / изключване на външно осветление, в зависимост от степента на осветеност и изключване на осветление в работни помещения, при отсъствие в тях на персонала, діммірованія светлинни уреди средно 25% (ден - 40-50%, сутрин / вечер - 20-25 %, през нощта - 90%), включване и изключване на осветление стълбищни клетки от сензори за присъствие и на други дейности, позволяващи максимално да се оптимизира консумацията на енергия в сградата.
Икономия на топлинна енергия се постига чрез намаляване на подаването на топлинна енергия в част от помещенията в извънработно време (събота и неделя и на официални празници работни дни от 23. 00 часа до 06. 00 часа) до 35-40% от нивото на подаването на топлинна енергия в рамките на работното време. При това температурата на въздуха в сградата се променя с 22-24 ° С до 12-15 ° С
Михаил Саликов
заместник-генерален директор на ООД "Телеком-Монтаж"
Източник: www. еremont. bg
Немає коментарів:
Дописати коментар