Как да не го режа, а напредък не винаги внася в живота ни красота. Удобство - да. Тапети, плочки, замазка - ето, че сега украсява стените и таваните по-голямата част от къщи. Древното изкуство на стената стенописи ние си спомняме само първи в някои от обществени институции - дворци на културата, училища, детски градини. Позволи да украсяват себе си стените на живописните пейзажи - неприятен и все пак...
Вижте снимки. Наистина ли и да ни се иска, за да околния монотонен пространство раздвинулся, се възроди, заиграло бои, се размърда нас на брега на морето, или в тропическите джунгли?
В зависимост от помещението, материал стени, температурата, влажността на въздуха и други технически фактори живопис традиционно сериозно внимание или под формата на стенописи (водо-разтворими пигменти на суров мазилка), или темперно-клеевыми бои (пигменти, замешанными яйцето или казеиновом клее), или бои на разтопени воске (енкаустикою), или маслени бои върху суха мазилка. Още един вариант - живопис на дърво'селски панел или на платно, който след това наклеювався на стената.
Исторически в монументална изкуството най-голямо разпространение са получили стенописи и темперно-лепило агент живопис. От 70-те години на миналия век, маслени бои, използвани в Европа за стенопис и тониране на стените, са били окончателно изгонени водоустойчив темперой. Тя по-добре пропуска въздух, може да се измие, в закрито темпера еко-приятелски маслени покрития. Като се започне от 50-те години на този век художниците са взели на въоръжение водна основа, водно-дисперсни и акрилни бои като най-устойчиви, лесни за приготвяне, бързо съхнещи, макар и все още недешевые.
А всичко започна още с ритуални рисунки, които нашите предци са се превърнали де мрачни стени на пещерите. В началото на III хилядолетие преди новата ера египетските художници са започнали да рисуват стени на гробници сцени очакваната задгробния живот. В Минойскому изкуството на остров Крит за първи път на стени на сгради с'появиха фреска, датираща от 1700 г. пр. хр e..
В римските домове I век пр. хр ах, запазени в нашите нагласи, Геркулануме, Остия, точно рисувани от художници стени са своеобразна лицето на жилища. Стенную живопис, изпълнена восъчните бои, начело на интер'ери. Тя показва не само за вкус, културно равнище на собственика на дома, но и характеризира неговия обществен статус, политическа принадлежност, материални възможности.
Вторият раждането в Европа монументален боядисване стени зобов'е длъжен да гений Джото ди Bondone. Неговите стенописи в параклиса на Arena в Падуа са направили революция в средновековното изобразително изкуство. Изключителен майстор стенопис от епохата на Възраждането - Фра Анджелико, Мазаччо, N'еро дела Франческа. Непревзойденных върхове в тази техника, достигнали Леонардо да Винчи, Рафаел и Микеланджело. Художници-маньеристы Паоло Вернезе и Джулио Романо са се научили майсторски да използва в стенни някои от ефекта на илюзията. Най-големият художник-монументалист барок, пише маслени платна и дървета'дървени панели, които след това се засили стени - Питър Паул Рубенс. Между другото, на латински стена - murus, оттам и художници, занимаващи се с рисувани стени прякор муралістами.
През XIX век най-значимите стенописи от работа, се считат за романтика Йожен Дьолакроа. В нашия век мексикански муралисты - преди всичко на Диего Ривера, Хосе Клементе Orozco и Давид Алфаро Сикейрос, - използвайки всички известни техники, създали стотици монументални стенописи, са украсени стените на обществени сгради в Мексико сити.
От времето на Петър Велики в Русия монументальную стенни картини (и в интер'ери, и по фасадите) е обусловено от изискванията на архитектура и възприеман като я органична част. При източника на образуване на светските жанрове на това изкуство се оказаха поканени в Русия италиански и френски майстор. Известни художници-декоратори Ад Валериане, С. Торелли, Sp Г. Gonzaga, Dv-Vb Скоти, А. Вига, както и изключителен италиански архитекти Af-Vb Rastrelli, Dv Кваренги, шотландец Чаена Камерън и др подготвили блестяща плеяда руски художници-монументалистов, че са постигнали заедно с тях многобройни поръчки за императорския двор.
В средата на XVIII век в Русия'появиха национални рамки майстори на европейския клас. В творчеството на органично слети западна и руска традиция вътрешно и външно оформяне на сгради. Руски архитекти Оа I. Бове, Da Si Жилярди, А. Г. Григор'ев, по проекти, които са построени множество обществени и частни сгради, пострадали от пожар 1812 г. Москва, отделя специално внимание на вътрешния декора, включително и стенописите на тавана и стените. Не без влиянието на тези майстори на мода идват альфрейний живопис, стилни гризайли, живописни архитектурни "обманки", разнообразна колеровка и цвят на декора на стените в зависимост от целта помещения. Този подход за оформяне на интер'джери позволи с минимални средства да се постигне максимален ефект.
Избор на цвят, декоративна колеровка тавана и стените в интер'ери на плавателни съдове не по-малко древното изкуство от стенните стенописи. Освен това, в основата им лежат общи технически методи, едни и същи материали. Подготовка за монтаж на стена и стенописи, художник, първо трябва да се реши въпросът за цветовата гама на стените като цяло.
Известно е, че всеки цвят по определен начин влияе на човек психически и физиологически: синята-успокоява, червен вълнува, жълто "зарежда" с енергия. В комбинация, обаче, са едни и същи бои може да направи съвсем друг ефект. Цветни стени, колористические вариации във формата на редуващи се ивици, декоративни фризове, стенни орнаменти - това е само една малка изпръсквам художествено-оформительского арсенал.
Избор на цветове и техники на декоративно тониране дължи на много фактори. Основните от тях са - обща стилистическая инсталиране на архитекта, определяне помещения, степента на естествена осветеност, размери, отношения със съседните стаи, зали, коридори, стълбища.
В жилищни сгради на XVIII-началото на XX век, с височина на таваните е, като правило, 5, 5-4 метра В спалнята или кабинета с висок таван човек може да се чувстват неудобно. Но достатъчно, за боядисване на тавана, малко по-тъмен от стените или да се възползват от техниката на сенки (плавен преход нюанси от по-тъмно към тавана до по-светли на стената), визуално да платите архитектурни пропорции и да направи уютно помещение.
Напротив, в съвременните домове, както и в тавански помещения ниски тавани - 3 м и по-малко. Това създава у находяща се в стая на човек усещане за ограниченост и робство. Проблем се решава избора на светли тонове при боядисване на стените и тавана, когато този таван трябва да бъде по-леки стени. Живописен фриз плюс приземните декоративни панели и стената между тях в същите цветове, че и област над фриз, също така ви позволяват да се "повдигне" на тавана на художествени средства.
В стаите, където не прониква естествена светлина, - в избени помещения, бани и т.н. - решаване на проблема за възприятие на пространство само чрез цветовете на стените и тавана, да. Боя само отразява светлинния поток, така че заедно с използването на ярки цветове, в такива помещения, трябва правилно да организира изкуствено осветление.
Определени епохи и художествени стилове, присъщи на своите устойчиви комбинации от цветове. Какво дава на артистите-декораторам основание да оперира с такива понятия като цветове на италианския Ренесанс, на XVIII век, времето на кралица Виктория и крал Едуард, стил арт деко и pr
За италианския Ренесанс е характерно прилагането на голям брой природни пигменти, използвани в техниката стенописи. Чрез добавяне на цветове на спектъра, бяла и черна боя артисти създадоха множество тонове и нюанси. Най-често срещаните са "земни" боя - сива и жженая охра и umbra.
В Европа от XVIII век стени вътре в сградата красились евтин и лесен за прилагане на лепилен темперой (в състава й често влизаха жълта охра или оксид червен цвят). Използвани и по-рядко елементи, например бича кръв, придававшая боя ръждиво-розов нюанс. По-заможните собственици на имения предпочитат за боядисване на темперой тавана, а стените декорировались маслени бои. В състава на последните влизаха един или друг пигмент, бял и ленено масло. Е популярна имитира фактура дърво на ценни породи боядисване на врати, капаци, елементи, интериор. Заедно с често срещаните комбинации от цветове от бяло до ярко жълто, в края на века са включени в мода, скъпи мастила цветни нюанси, а също и солом'каменната, портокал, лимон, зехтин, прасковено и скай-сини цветове.
Чак до 50-те години на XIX век доминиращият цвят по английски интер'интериора и экстер'джери е бил зелен. Като цяло колористический избор се определя от индивидуалните особености на помещението. Стени на стаи с недостатъчно естествено осветление обикновено се опитаха червени, сиреневыми, тъмно-жълта или жълто-розови. В слънчеви помещения светлина приглушалося сивата боя в диапазона от синьо до зелено. През 90-те години на смяна на маслен и газ светильникам е на ток. Нов тип осветление е довело до необходимостта от други цветови решения. В Англия започнаха да правят стени на стаи светли, често се бели.
В началото на XX век в декоративната украса на стените и таваните също са получили разпространение на светли тонове. Като цяло в английски интер'интериора на 20-30-те години на надделя м'сметана и кафява боя. Въпреки това, пастелни нюанси на зелено и студени полутонове на синия цвят, не излиза от мода.
В областта на стена рисувани модерни европейски дизайнери активно се обръщат към опита на предшествениците. Но работят почти изключително модерни темперными и с акрилни бои. Западен частен интер'джери разнообразна и хетерогенна. Не губи популярността альфрейний рисувани стени в анфіладах дворци, барочно-рокайльные живописни алегории, архитектурни и декоративни "обманки" класицизъм.
Но, заедно с тях, отново са на мода растительно-зоологические пана и стенописи стените в духа на модернизма и пост-модернизма (в стаите за гости, зимни градини). Много от тях са избрали илюзорна живопис по стените на хола. За предпочитане ефект на прозорците или операцията, за които се простират планински пейзаж, подводен коралов риф и pr
Работа на видния художник-мураліста Артър Спенсър Робъртс представляват интерес не само за ценителите на британската монументална живопис. Четка майстор принадлежат рисувани тавани и стени в двореца Port Lympne, построена в началото на века, сър Филип Сассуном като резиденция за прием и почивка високопоставени гости. В къщата и прилежащите градинки и паркове, са работили и отпочинали Харолд Уилсън, Лойд Джордж и Уинстън Чърчил, Бърнард Шоу, Томас Лорънс, Чарли Чаплин и други известни личности.
В годините на Втората световна война немската авиация разрушила част от къща, оформена известен художник-декоратор балети Дягилева Хосе-Мари Sert the Catalan. През 1985 г. със средства на господин Джон Aspinall А. Спенсър Робърт се мащабна работа по възстановяване на интер'джер така наречената "красива стая". При рисувани тавани и стени, той използва сюжети от живота на дивите животни. Като художник-анималист А. Спенсър Робърт опит, придобити по време на военните действия в подножието на'дий Хималаите. Не му е време да отиде в джунглата, където той наблюдаваше маниери на диви зверове. По стените и тавана, едно голямо помещение на "красива стая" магистър изобразява повече от 220 разновидности на зверове и птици. И всичко това на фона на величествените снежни планини, сред тропическа джунгла и на брега на пълно течаща река.
Дизайн на цвят на стените и таваните се нуждаят не само от художник-декоратор, но и от клиентите на определени познания за съществуващите стилове. Задача оформяне на стените е по силите само на специалисти. Тя се превръща в порядък по-трудно, ако в интер'ери са планирани и боядисване на тавана.
Сега търсенето на стена и таван стенописи непрекъснато се увеличава. За съжаление, не са толкова много майстори, способни професионално и стилно да се справи с това. Да се надяваме, че търсенето създава предлагането и повишаване на живота на това прекрасно и древно изкуство.
Източник: www. еremont. bg