Величествени пирамиди, "дом на вечността", което удари въображението на интериора и разпределение зали и преходи, имат само един недостатък: не може да ги отнесешь жилищната фондация...
Гръцкият храм е място на общуване на свободни граждани, с управниците, на площада пред него минаваха всички големи събития в живота на града. Първоначално храмове строени във формата на малки правоъгълни площи с две колони на източната стена - т. нар. antes храм. По-късно са започнали да строят храмове-прости - вече с четири колони. В VI-VII век ое. с'появиха периптер - правоъгълни съоръжения, заобиколени от всички страни с колони. Те са това, което впоследствие и стана класическа форма в областта на архитектурата.
Важно постижение на творческата мисъл на този период е създаването на ордерной система. За непосветените - заповед е определен редът на разположение на архитектурни елементи. Той включва в себе си носещата част - колони с база и капителью (за тях малко по-късно) и носени - всичко това, което се опира отгоре и се нарича красива дума "антаблемент".
Да се върнем към колоната - тя разчита, естествено, в основата, а на върха си завършва capitel. Capitel може да бъде доста простенькой и непретенциозен в дорическом поръчката и много богато украсен с растителни орнаменти - в Коринт. Има още йонийски поръчка - името си са получили от племена и области на Древна Гърция.
Класически период от историята на Древна Гърция известния създаването на известния атински на Акропола с неговите великолепни пам'ятниками. Най-известен е Партенонът - главното светилище на гърците. Съвършенството на пропорциите, правилно избраната от огромните сгради, разположение в най-високата част на града - всичко това подчертава неговата красота и монументальность. За да придадат на сградата стройность и лекота, древните jpy поставят колони с малозаметным наклон навътре.
Творения на древногръцките архитекти послужи като източник на творческо вдъхновение за архитекти на Древния Рим. В 80-та г. крумовград е построен амфитеатър Колизеума. Това грандиозно съоръжение вмещало до 50 хиляди зрители. На фасадата на Колизеума излизат три нива на еднакви дупки, перекрытых арки, - така наречените аркадни. Малки колони, тук вече не изпълняват носещи функции и се използват като декоративен елемент. Още по-голям интерес предизвиква към себе си Пантеона (125 г. крумовград ). Неговото голямо вътрешно пространство перекрыто огромен купол без допълнителни подпори. Разчита купол на 6-метрови стени на храма. Фасадата е украсена с портик коринтски поръчки (портик е открита колонада, инсталирана във външната част на стената). Леки, високи колони и масивни стени на сградата създават безпрецедентен контраст.
В X-XI век в Европа се появяват характерни черти на средновековната архитектура - с'е римски стил. Това са тежки на вид кам'яне, с дебели стени и кули, манастирски комплекси, укрепени замъци, катедрали. Брави феодали, варени, като правило, от камък или тухли, стените са дебели, с щелевидными прозорци. По-късно прозорците са прави стрельчатыми или подковообразными. Стените на храмовете отвън допълнени вертикални первази - контрфорсами, станали впоследствие основен архитектурен елемент. Фасадите на сгради с декоративни каишки, арки, понякога - скулптурни фризове. Към най-известните пам'паметници на римската архитектура се отнася църквата на абатство Клуни (XIII супена ).
В края на XI - началото на XII век във Франция на базата на средновековната на романската архитектура с'и се яви на ново направление в архитектурата - готически стил, която достига своя разцвет през XII - XIV век. Пример за ранна готика може да служи като световно известен с катедралата Нотр дам (1250 г. ). В него все още могат да се видят массивность на романската архитектура, но вече започват да преобладават динамичните форми - стрельчатые арка, вертикални членения, големи прозорци с тънки простенками, с'са ажурни детайли. Огромен по размери, но в същото време изглежда лесен и динамичен Рейнский катедралата разчленени не само вертикални, но и хоризонтални карнизными линии в няколко тома. Сградата е щедро украсена с различни архитектурни детайли, които почти напълно да покрие неговата конструктивна основа и още повече подчертават своята лекота и безтегловност. Стрельчатые арка, заострени покриви, кули, архитектурни детайли от издълбани на камък, скулптура на фасадата - всичко това готик.
А в главата й вече диша епохата на Възраждането. Стрельчатые арки и сводове готически сгради на Възраждането променя на цилиндрични и кръстоносните сводове. Фасади на къщи от сега нататък се облицоват с естествен камък или штукатурятся, дупки обрамляются наличниками от камък. Изключително широко се разгръща изграждане на граждански сгради - жилищни сгради за знатните граждани и благородници. Това е palazzo - затворен жилище с вътрешен двор, заобиколен от деликатни тераси. На фасадите широко се използват поръчки и рустовка стени. В края на XVI супени с'появява нов стил барок. Неговата отличителна черта е подмяна на простите и логически песни сложна планировка, резки контрасти на обеми и други ефекти. Този стил са характерни причудливи архитектурни елементи, пищната украса на сгради моделиране, дърворезба, скулптура. Типично в стил барок построена римската църква Gesu (1584г. Нейната фасада разчленени парна баня пиластри (вертикални первази в стената), в изобилие присъстват на первази, ниши, скулптура.
В началото на XVIII супена, В последните години на царуването на Луи XIV, в някои страни в стил барок прераства в по-безвкусно стил рококо. Го отличава криволинейность планове на помещенията, плавни преходи повърхности на стените към тавана. Повечето сгради - частни домове на френската аристокрация. Стаите в такива жилища често са криви форми, прозорците са много големи, почти от пода.
В края на XVII супени започва да набира сила класицизъм, ", че е взел на работа" е наследство от античността и Ренесанса. Това направление са присъщи простота форми, строгост пропорции, геометрична яснота планове и членений фасади, господство на прави линии и отказ от декоративни украшения. Класицизъм ранен период - това Версайския ансамбъл във Франция. В комплекса от сгради включва дворец на краля, тест за министрите, в сградата на кухня и други сервизни помещения. Всички сгради са обзаведени в един и същи стил. Фасади на сгради, разделени на три нива. Долната инстанция предполагам, средният е най - голям - изпълнен с високи сводести прозорци, между които се намират колони и пиластри. Най-великия съкратен, завършва оградата (фехтовка от квадратни пръти с парапет) и скулптурни групи.
В края На XIX-XX век в областта на архитектурата формира стил ар нуво (франц. "ново"). Той се съзнателно манерными, вычурными, лишена от логика форми, прилагането на по-големи открити дупки, извити стрехи, извити архитектурни греди.
Много интересен испански арт нуво, който се намери единствен по рода си на изпълнител - Антонио Гауди. Най-известната му работа - църква Sagrada familia (Светото Семейство) в Барселона. Въпреки че храмът все още не е довършен, той поразява всеки, който ще го видя. Отдалеч той прилича на готическа катедрала, близо до прилича на останки от коралов риф. Всяка работа, Гауди е поразителен - независимо дали това е къщата Батло, чиито стени са облицовани счупено стъкло в различни нюанси. Главната фасада напомня змеиную кожата, конче покрива топорщится шипове - къщата изглежда загадъчна живо същество. La pedrera на гауди изглежда глыбой застывшей лава, в която изсечени пещери - прозорци и балкони.
За разлика от Гауди, не по-малко известния френски архитект Льо Корбюзие е съвсем иначе си представях основните принципи на архитектура. "Къща - това е машина за подслон". Оттук - стремеж изключително геометризировать форми на сградата, да им даде форма на правоъгълник, кръг. Льо Корбюзие формулира своя доктрина така: гъвкаво планиране план, свободно решение на фасадата, плътна лента на прозорците, плосък покрив, спиране на сградата на опора (за да се запази зелената зона). През 1935 г. в Москва архитект построил сградата Центросоюза (сега на ОДС), подобно на гигантски стъклен екран.
В началото на ХХ-ти век в архитектурата на много страни започва да управлява академизм (възпроизвеждане форми на класическата архитектура) и эклектизм (липса на единство, от смесването на едно архитектурно произведение на различни стилове). Нови типове сгради механично отлагания на старите традиционни форми: те са украсени с колони, портик, кули, е добавен съоръжения архаичен характер.
В другата крайност са отишли архитекти, създавайки първите небостъргачи - те са построени във формата на грандиозни кутии, без никакви елементи на архитектурата. По-късно те започнаха да украсяват готически кули, римски скоби, детайли от епохата на Възраждането, които при нови конструкции и материали са загубили всякакъв смисъл. В местната архитектура забележим отпечатък е оставил конструктивизм. Сградата, построена крайни конструктивистами, се различават абстрактністю количества, натрупването им един към друг, членением сгради в куба, параллелепипеды. Точно в Москва през 1929 г. е построена клуба им. И. В. Rusakova - под формата на гигантски съоръжения. Театър на Съветската Армия е построен във формата на n'ятикутної звезди. Тази форма доведе до неудобство в планирането на пространства и поскъпване на строителството.
През 60-те години на основното съдържание архитектура стана масовото жилищно строителство. Беше се формира нов тип жилища - n'ятиповерхові дома с изключително скромен покритие, минимални метражом. Разви настаняване на достъпни цени, достъпни за потребителите. Преди не чак толкова много време - и на снимка се е променил изцяло. На фасадите На къщи, с изключение на балкони и ямболска, с'появиха еркери, са били широко използвани покривни етажи. Разработват се варианти на фасадите с повдигнат тапицерия на панелите и прилагането на доборных архитектурни детайли. В Москва авторски права (на моменти - доста интересна) проекти се строят сгради, а в къща Підмосков'та - луксозни къщи, създателите на които се обръщат в своя творба към традициите на архитектурата.
Наталия Октомври
Източник: www. еremont. bg
Немає коментарів:
Дописати коментар