Жилищата в Страната на изгряващото слънце има за цел да не се отвлича вниманието на един обитател от себе си. Японска градина и е дискретен и елегантен, но бавно и привлича внимание за съзерцание и се възхищаваме. Тук всеки детайл е изпълнен със смисъл.
Акварел зад прозореца
Японска градина и изобщо не е градина, в нашето разбиране. За разлика от нашите предните градини да го отнесем към категорията домашно стопанство не смея. Живопис - това е близко до него концепция. Това е изящна картина - пейзаж, рисуване, който се учат вече 1300 години. И градинар вече не е градинар, а художник градината. Вместо лист хартия от него шир на езерото или засыпанная камъчета подложка, вместо петна и размывов трупа - камъни, мъхове и листа от дърветата.
Много градини в Япония са създадени, за съзерцание ги от къщи, стените на които, както знаем, лесно се превръщат в прозорец. По-мащабни, но не по-малко от доброто градини са създадени, за да размеренных разходки, така и за почивка. В никакъв случай японска градина - символично изображение на природата, създадена по законите на дълбоко уважение към неговата безкрайна красота и мъдрост. Произходът на такова трескаво отношения са скрити в японски религии - дзен-будизъм и синтоизм. Те учат това, което съзерцание на природата или на нейните краища, преображенных човек, помага да се приближим до разбирането на смисъла на битието. И, разбира се, остров живот ни учи да обичаш и нещо малко, което трябва. Крайно време и ние да се учи.
За съжаление, суров климат не ни позволи да пресъздаде копие от пейзажа на острова, а това е основният принцип на японската градина - създаване на изображения, като се вземат за основа на естествената картина на природата. Особено забавно в нашите условия, ще се извърши древен японски принцип заимствованного пейзаж (сяккей). Всичко, което се намира на разстояние (например планина), се взема под внимание при създаването на градина и се използва като част от нея за постигане на цялостен образ. Оригинален успеем начин, ако ние ще се адаптира към соседскую баня или высоковольтную линия за пренос, маячащих наблизо.
Както каза истинска героиня на Наталия Гундаревой във филма "Москва ваканция": "Е, ние още не е в Япония! " Така че трябва да се задоволи с достъпна имитация на японска градина, която също може да бъде доста симпатична, която е и най-важното, подправени със стил, ако не забравяме за основните герои: камъни, вода и растения. Камъни се идентифицират с камъни, планини и острови. Декоративни прудики символизират езеро или море, потоци - планински реки. Композиция от маломерен растения се повтаря горски храсти. Плюс няколко части - и да покани приятелите си на вечер съзерцание на вашата градина.
Но това е само на пръв поглед всичко е толкова просто. Когато японската градина е готов, в него трудно се губят, но това е много просто това се получава при създаването му. Тук толкова много тънкости и правила, с'появиха още през XI век, Когато в Япония е написана Сакутейки-Трактат за градинарство, че не всеки японски разбере. За тях има специални училища. Където и чак тогава ни, не е обременена източна мъдрост? За да се избегне объркване се запознаят с главните герои и с тяхна помощ ще се опитаме да нюанси.
Група изплашени глигани
Камъни - основата на основите на японската градина, "скелет" на природата, символ на светло мъжкото начало Ян. От древни времена японците считат, че на места, заобиколени от камъни, чисти и надеждни, тъй като се избират ками (особено почитаемыми парфюм) за постоянно пребиваване.
Обикновено се използват сурови, покрити с мъх камъни вулканични скали - андезит, гранит, базалт, туф. Да ги оставят на повърхността или частично зарывают в земята, понякога косо. Камъни, японски градини условно се делят на два вида: кадзарі-исы (много добри) и суте-исы (малко са привлекателни сами по себе си, но са необходими за постигане на замислените ефект).
Ефектът, макар и да изглежда понякога спонтанно, наистина е обмислено до най-малкия детайл, за да не се наруши хармонията. Камъни не може просто да хвърли в купчината. Имат ги в определен ред, и така, за да изглеждат като "ято вздремнувшіх кучета" или "група изплашени глигани, се пръсват в различни посоки". Първо се поставя един голям камък, после следващия там, където е необходимо, и така нататък в нечетен брой: три, n'пет, седем, девет'айв. "Където той се нуждае от", решава градинар, който за кучета, прасета и други представители на флората и фауната знае от първа ръка. При тази форма, цвят, ъгли камъни трябва да се комбинира.
Голям камък най-често правят елемент на градината, а след това са поставени на видно място. Определят го може, условно разделяне на парцела на dev'айв равни правоъгълници. Четири централни правоъгълник - силови, един от тях трябва да остане камък. Това, разбира се, не е единственият вариант тук може да бъде воден обект или дърво. По диагонал до главен елемент са вторият елемент, той развива идеята за първия. В случая с камъни срещу един по-голям камък, може да зададете групата е по-малка.
Важно е да се определи основната гледна точка, където ние най-често ще се възхищаваме на градината. Камък определят фасада до този момент, колкото се може по-далеч от нея, за да увеличите визуално размери градина. И от него започват да се "танци". Парцелът е градина, разделена на две части. Началната запълване на растенията, а друга част остават безплатно за създаване на контраст.
Контраст - още един принцип на устройство на японска градина. В песните често се използват комбинация от тъмни и светли петна. Тук няма да видите неочаквана игра на цветове. Просто две противостоящи си една на друга. Например, лист, червен клен през есента на тих и спокоен зелен фон ще бъде истински японски елемент на градината. Забележителен контраст зелен фон може да се превърне в синкав езерце или поток. Ако основите на любовта към природата и при японците са заложени в религията, това е любов за контрастам е възникнал в японската философия, основана на съотношението на две противоположности - Ин и Ян. Светло мъжкото начало Ян, тъй като ние с'разбра, символизират в градината камъни. Тъмно женското начало Ин олицетворява вода - "кръв" на природата.
Море от пясък
Водата, като символ на живота и на жизнената енергия обов'задължително присъстват в японската градина, това е неговият характер и настроение. Водопад, поточе, резервоари с вода, шума на дъждовните капки върху широки листа - от едно или всички наведнъж.
Важното е да е езерото с островите е незаменим атрибут на японската градина. Както и на цялата градина, той трябва да има три плана ревю - преден, среден и далечен бой, в тези места се поставят пейки и беседки. Ролята на островите извършват прости камъни, а ако езерото е голям, а след това на парчета суши. Според древните канони, на остров в езеро, трябва да приличат на парчета от мъгла, т.е. да бъде с различна форма с извити краища. Ако размери позволяват, на един остров на оборудуют беседка, друг украсена с фигурки на журавля и костенурки. И тук няма да мине без японската философия. Неторопливая и мъдра долгожительница костенурка олицетворява женското начало Ин, насочен към небето, кран, летящ към боговете, - мъжкото начало Ян. Особеност на японския езерото, а заедно с него и потоци - перекинутые чрез тях пасарелки: извити полукръг, като символ на изгряващото слънце, по-съзнателни груби, направени от камъни, опаковани в дъното на потока, или чуплива, от дърво и бамбук, елегантно са се подписали над огледалото на водата. Единственото нещо, за тях е виновен място - райски остров в средата на езерото, към него не трябва да има пренасяне.
В традиционния си градина японците са претърпели и най-любимите водно творение на природата - водопад. Му устройват далеч от дома, но така, че да бъде чут неговия шум. В учебниците описват десет възможни форми на водопада. Цутай-оти (скользяще-пада) тича нагоре по повърхността на околните скали. Нуно-оти (низходяща, както платно) прилича на тънка ленена кърпа. Ито-оти (падането на зъби) сълзене на тънки тънка струйка. Ката-оти (нестабилна пада) се стича от едната страна повече, отколкото с друг. В Саю-оти (пада от ляво и дясно) скала се разделя на притока на вода на две части. Теку-оти (пада точно) пада право надолу, без препятствия по пътя. Еко-оти (странично падане), произтичащи от едната страна. Струя брашно-оти (пада с лице един към друг) са обърнати един към друг. Поток ханаре-оти (оторвано пада) подложено на известно разстояние от основния водопад. Касанэ-оти (повторно спад) попада в различни места или на няколко стъпки. След този кратък урок по японски език, ние смело можем да се обърнат към своя водопада, например, така: "Здравей, Теку-оти! ".
Вода и водопад, и в езерото трябва задължително да бъде'задължително прозрачна и чиста, за да можете да видите красотата на дъно и обитателите му. Водата нарушава цветове и образи, превръщайки донну композиция в нещо съвсем загадъчно и тайнствено. Осъществяване на дъното на езерото, по-добре е да се използват материали с ярки цветове - колкото по-ярка боя, толкова по-интересно ще бъде да наблюдава езерото.
Понякога водата наподобява пясък или малки камъчета. У нас, разбира се, не е толкова богато въображение, като на японците, че в пясъчника се различи езерото или дори морето, но стилът има стил. По-скоро, една от проявите на стила на японската градина с красиво име каресенсуй (сух пейзаж). През XV в. така са пространството около дзен-будистки храмове, изразявайки грубостта и в аскетизъм философията на дзен, към която в това време се иска. У нас това често се нарича градина от камъни. Тъмно сиво камъче, насыпанная неширокой ивица и украсена по краищата на светло жълт пясък и малки камъни, символизира река. Рассыпанный бял чакъл, върху който са подредени плоски камъни, представлява морето с мистериозни острови. Имитация на вълните правят специални гребла, става много прилича на дюну в пустинята.
Зелени йероглифи
Ако японците в мъртвите камъни и нормална вода виждат толкова много поезия, какво да кажем за растенията. Те са тук - и природа, и герои в различни образи.
Акцентът на програмата - мъх. Той навсякъде създава естествена текстура и игра на цветове и рязък контраст със сиви камъни, които постепенно се печели. Често му позволяват да заемат цялата поляна и трасета, което символизира надеждност, защита, майчината любов и покровителство.
Тук нито растение, символ. Плакучая върба - символ на чистота и женственост. Особено почитан от клен - символ на жизнената мъдрост и тактичности. Сакура е свещено за Япония дърво. Цветовете са черешите са символ на любов, приятелство, вярност и висока духовност. Айви, обвивает огради и статуи, - свидетелство за искреност и вярност към идеали. Обикновено от такива символи изграждат една песен, представляват фраза като от йероглифи. Например, бор и е заобиколен от малки шаровидных самшитов символ на благосъстояние и спокойствие. Отделно бор означава благородство, самшиты - дълголетие.
Цветовете на японска градина малко, присъствие е разрешено само най-сложен. Често в езерото се отглеждат бели лилии, които са символ на душевната чистота, преданост и бескорыстную любов. Нежна камелия - символ на тъга, расте в градината като напомняне за тези, които вече не са в този свят. Жасмин въплъщава откритост и допринася за приятелски разговор, тя често се засаждат около пейки и беседки. Любими японски и символ на слънцето - японска хризантема - в нашия климат оцелява лошо, но без него няма традиционен колорит, така че ние я заместват на корейската хризантемой. Но у нас се чувстват добре внесени от Япония на хост и astilba.
Растенията в японската градина трябва да се образува група, в същото време всеки може да се разглежда от всички страни от себе си. В композицията по-тъмните растения се поставят на заден план, а светлите - на преден, това ще създаде усещане за дълбочина на пространството градина. Градина се разкрива на зрителите не само в пространствен обем. В него едновременно ощущаешь скоротечность моменти и величествена ход време. Нищо чудно, че японците оставят в градините на сухи отжившие дървета, които са рамо до рамо с млади, цъфтящи или плодни. Под дърветата - стари пънове са обрасли с мъх и папоротником, и веднага до - млади издънки. Такива композиции показват красотата на естествения ход на живота. Тук не се страхуват от старостта, я уважават. Градина за японците - това е по модел на света, микрокосмос, който освен на външно съдържание е изпълнен с много дълбоко философски смисъл. Така че създаването на такава градина - това е дълъг път на познанието на източната мъдрост.
Росица
Източник: www. еremont. bg
Немає коментарів:
Дописати коментар